Loading...
  • 4.0/5.0
  • (1 نظرات)
  • تعداد قسمت 3
  • مدت زمان 00:50:53
  • انتشار 1401/12/27
  • آخرین ویرایش 1401/12/27

عادل فاطمی

مدرس دانشسرا

روش تصمیم گیری چند معیاره AHP با نرم افزار Expert Choice

  • 4.0/5.0
  • تعداد مهارتجو 11
  • آخرین ویرایش 1401/12/27
  • انتشار 1403/02/01

توضیحات روش تصمیم گیری چند معیاره AHP با نرم افزار Expert Choice

در روش AHP با نرم افزار Expert Choice اول باید بدانیم روشهای تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) متنوع هستند و عبارتند از: AHP، ANP، Entropy، SAW، Topsis، Electre، Promethee. تحلیل سلسله مراتبی یا AHP یکی از روشهای تصمیم گیری چند معیاره می باشد که از پر کاربردترین ها می باشد. AHP مخفف عبارت Analytical Hierarchy Proccess به معنای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می باشد. روش تحلیل سلسله مراتبی AHP یکی از پرکاربردترین روشهای تصمیم گیری چند معیاره است. این روش که مبتنی بر مقایسه های زوجی است، به وزن دهی معیارها، گزینه ها و نهایتا رتبه ندی آنها می پردازد. شاخص ناسازگاری برای مجموعه ای از مقایسه ها، نشان دهنده پاسخهای متناقض پاسخ دهندگان در این روش قابل محاسبه است. از مزایای این روش نسبت به سایر روشهای رتبه بندی مانند تاپسیس، ساو، تاکسونومی و... استفاده از نظر خبرگان و یا ذی نفعان در انجام رتبه بندی است. نرم افزار اکسپرت چویس Expert Choice نرم افزاری بسیار مفید و...

در روش AHP با نرم افزار Expert Choice اول باید بدانیم روشهای تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) متنوع هستند و عبارتند از: AHP، ANP، Entropy، SAW، Topsis، Electre، Promethee.  تحلیل سلسله مراتبی یا AHP یکی از روشهای تصمیم گیری چند معیاره می باشد که از پر کاربردترین ها می باشد. AHP مخفف عبارت Analytical Hierarchy Proccess به معنای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می باشد. 



روش تحلیل سلسله مراتبی AHP یکی از پرکاربردترین روشهای تصمیم گیری چند معیاره است. این روش که مبتنی بر مقایسه های زوجی است، به وزن دهی معیارها، گزینه ها و نهایتا رتبه ندی آنها می پردازد. شاخص ناسازگاری برای مجموعه ای از مقایسه ها، نشان دهنده پاسخهای متناقض پاسخ دهندگان در این روش قابل محاسبه است.



از مزایای این روش نسبت به سایر روشهای رتبه بندی مانند تاپسیس، ساو، تاکسونومی و... استفاده از نظر خبرگان و یا ذی نفعان در انجام رتبه بندی است. نرم افزار اکسپرت چویس Expert Choice نرم افزاری بسیار مفید و کاربرپسند با روشهای مختلف ورود داده ها و ارائه نمودارهای بسیار کاربردی مانند نمودارهای ارجحیت، داینامیک، گرادیان، سر به سر و ... برای اجرای روش AHP می باشد.



در این دوره آموزشی در زمانی بسیار کوتاه و بصورت فشرده تلاش شده است که مخاطب گرامی با روش AHP آشنا شده، نحوه ورود داده ها و دریافت خروجی ها را بیاموزد و درنهایت با آموزش همراه با مثال کاربردی در این دوره، نحوه استفاده از نرم افزار در حالتی شامل زیر معیارها را فراگیرد.



کاربردهای روش AHP با نرم افزار Expert Choice



روش AHP به عنوان یک روش پر کاربرد در زمینه تصمیم گیری های شخصی و گروهی (سازمانی)، برای حل مسائل بدون ساختار در زمینه های مختلفی چون مدیریت، سیاست، اقتصاد، علوم اجتماعی، پزشکی، مهندسی، ژنتیک، جغرافیا و خلاصه در هر جایی که نیاز به تصمیم گیری علمی است، به کار رفته است.



روش AHP روشی انعطاف پذیر بوده و می توان گفت که دو کار برای ما انجام می دهد:




  • پیدا کردن اهمیت نسبی شاخص ها (وزن شاخص ها) و رتبه بندی آنها از ارجح ترین (با اهمیت ترین) به کم اهمیت ترین

  • رتبه بندی گزینه ها (آلترناتیوها) و انتخاب بهترین آنها در راستای هدف تصمیم گیری



نرم افزار Expert Choice چیست؟



نرم افزار اکسپرت چویس نرم افزاری است که برای پیاده سازی و انجام تحلیل سلسله مراتبی به کار می رود. بدین ترتیب که داده های حاصل از مقایسه زوجی پرسشنامه ahp در این نرم افزار وارد شده و خروجی های مد نظر استخراج می گردد. نرم افزار اکسپرت چویس یکی از قدرتمندترین نرم افزاهای حل مدل AHP است این نرم افزار با امکانات و قابلیت های فراوانی که دارد به راحتی هر مساله با هر ابعادی را حل میکند. از امتیازات ویژه این نرم افزار امکان وارد کردن مقایسات زوجی گروهی است به صورتیکه کافیست تک تک ماتریس های مقایسه زوجی پاسخ دهندگان را وارد نرم افزار کنیم و سپس به صورت خودکار ماتریس ها با یکدیگر ادغام شده و یک ماتریس نهایی ارائه می دهد. از ویژگی های دیگر این نرم افزار ارائه 4 مدل تحلیل حساسیت عالی است که به نوبه خود در تحلیل نتایج کمک شایانی خواهد داشت. این نرم افزار بر روی نسخه های مختلف ویندوز نیز قابل نصب است. در شکل زیر نمایی از صفحه اول نرم افزار اکپسرت چویس نشان داده شده است.



پیشنیاز



-



سرفصل های دوره روش AHP با نرم افزار Expert Choice




  • مقدمه ای بر دوره AHP

  • آشنایی کلی با روش AHP 

  • روش استفاده از نرم افزار Expert Choice برای حل مساله تصمیم گیری چند معیاره 


قسمت های روش تصمیم گیری چند معیاره AHP با نرم افزار Expert Choice

1 - مقدمه ای بر دوره ahp

00:02:26


2 - آشنایی کلی با روش AHP

00:19:58


3 - روش استفاده از نرم افزار Expert Choice برای حل مساله تصمیم گیری چند معیاره

00:28:29

سوالت را بپرس ...