Loading...
  • 4.0/5.0
  • (1 نظرات)
  • تعداد قسمت 92
  • مدت زمان 11:16:20
  • انتشار 1402/01/14
  • آخرین ویرایش 1402/01/14

زبان برنامه نویسی ++c سی پلاس پلاس

  • 4.0/5.0
  • تعداد مهارتجو 2
  • آخرین ویرایش 1402/01/14
  • انتشار 1403/02/04

توضیحات زبان برنامه نویسی ++c سی پلاس پلاس

زبان های برنامه نویسیزبان برنامه‌نویسی، زبانی است که برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. . زبانهای برنامه نویسی راه ارتباط انسانها با کامپیوترها است. از این زبانها برای فهماندن درخواستهای انسان ها به کامپیوتر استفاده میشود. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که هرکدام می‌توانند برای نوشتن برنامه‌های مختلفی استفاده شوند. در ادامه به بررسی چند زبان میپردازیم. پایتون (Python):پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان بسیار قابل فهم و ساده است و برای کاربران مبتدی مناسب است. پایتون در بسیاری از حوزه‌ها مانند علوم داده، یادگیری ماشین، وب سایت‌ها و بسیاری دیگر استفاده می‌شود. جاوا (Java):جاوا یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان برای توسعه برنامه‌های وب و نرم‌افزارهای دسکتاپ استفاده می‌شود. همچنین، جاوا...

زبان های برنامه نویسی


زبان برنامه‌نویسی، زبانی است که برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. . زبانهای برنامه نویسی راه ارتباط انسانها با کامپیوترها است. از این زبانها برای فهماندن درخواستهای انسان ها به کامپیوتر استفاده میشود. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که هرکدام می‌توانند برای نوشتن برنامه‌های مختلفی استفاده شوند. در ادامه به بررسی چند زبان میپردازیم.

 

پایتون (Python):


پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان بسیار قابل فهم و ساده است و برای کاربران مبتدی مناسب است. پایتون در بسیاری از حوزه‌ها مانند علوم داده، یادگیری ماشین، وب سایت‌ها و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

 

جاوا (Java):


جاوا یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان برای توسعه برنامه‌های وب و نرم‌افزارهای دسکتاپ استفاده می‌شود. همچنین، جاوا در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های بازی کاربرد دارد.

 

جاوا اسکریپت (JavaScript) :


جاوااسکریپت زبانی است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود. این زبان برای ایجاد اثرات ویژه و افزودن عملکردهای تعاملی به وب سایت‌ها بسیار مفید است.

 

سی پلاس پلاس (C++) :


یکی از پرکاربردترین زبانهای برنامه نویسی است که برای توسعه برنامه های دسکتاپ، بازی های ویدیویی، نرم افزارهای سیستمی، وب و... کاربرد دارد.

 

تاریخچه زبان برنامه نویسی C++


C++ در سال 1983 توسط "بی‌استراوپ" (Bjarne Stroustrup) در بلل آب، نروژ، به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا توسعه داده شد. او C++ را به‌عنوان یک توسعه برای زبان C طراحی کرد، برای استفاده در پروژه‌های بزرگ و پیچیده‌تر. C++ در ابتدا با نام "C with Classes" شناخته می‌شد، اما بعد از توسعه بیشتر و بهبودهایی که در آن ایجاد شد، به‌صورت رسمی به نام C++ شناخته شد. C++ با استفاده از پردازش‌های شیءگرایی، مفاهیم انتزاع، مفاهیم جداسازی و... به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد برنامه‌های پیچیده‌تری را با کد کمتری ایجاد کنند.

در دهه 1990،C++ به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شد و توانست در بسیاری از حوزه‌های نرم‌افزاری به‌عنوان زبان اصلی استفاده شود. در سال 1998، استاندارد جدید C++ (C++98) معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌هایی که تا آن زمان در C++ موجود بود، با ویژگی‌های جدید جایگزین شد. همچنین، در سال‌های بعدی، استانداردهای جدیدی مانند C++03، C++11، C++14، C++17 و C++20 معرفی شدند.

 

زبان برنسی پلاس پلاس (C++) چیست؟


C++ زبانی شیءگرا و قابل استفاده در بسیاری از سیستم‌ها است. این زبان اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط Bjarne Stroustrup در Bell Labs طراحی شد. از آن زمان به بعد،  C++ به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا تبدیل شده است.

یکی از ویژگی‌های بارز C++ این است که این زبان یک زبان شیءگرا است. این به این معنی است که برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از اشیاء و کلاس‌ها، برنامه‌های بزرگ و پیچیده‌ای را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این قابلیت، به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا کد خود را به صورت سازمان‌یافته‌تر و قابل تعمیم‌تری بنویسند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز C++ این است که این زبان از روش‌های پردازش حافظه و مدیریت آن استفاده می‌کند. این به این معنی است که برنامه‌نویسان می‌توانند به صورت مستقیم با حافظه سیستم تعامل کنند و به طور دقیقی کنترل کنند که کدام بخش‌های حافظه در کجا قرار دارند و چگونه استفاده می‌شوند. این ویژگی مفید برای برنامه‌نویسانی است که نیاز دارند تا به طور دقیق با حافظه سیستم تعامل کنند و کارایی بالای برنامه‌ها را بهبود بخشند.

 

کاربردهای C++


با گذشت چهار دهه از معرفی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس، اما هنوز برنامه های زیادی هستند که با این زبان نوشته شده اند که حاکی از اهمیت و کاربرد این زبان در دنیای برنامه نویسی دارد.

 

سیستم‌های عامل:


بسیاری از سیستم‌های عامل معروف مانند ویندوز، لینوکس و مک اواس با استفاده از زبان C++ نوشته شده‌اند.

 

بازی‌های کامپیوتری:


بسیاری از بازی‌های کامپیوتری امروزی مانند Call of Duty، Assassin's Creed و Grand Theft Auto با استفاده از زبان C++ نوشته شده‌اند.

 

نرم‌افزارهای کاربردی:


برخی از نرم‌افزارهای مشهوری که با استفاده از زبان C++ نوشته شده‌اند، شامل Photoshop، Adobe Illustrator، Autodesk Maya و Autodesk AutoCAD می‌شوند.

قسمت های زبان برنامه نویسی ++c سی پلاس پلاس

مقدمه

1 - C++ چیست؟

00:05:26

مشاهده

2 - چطور برنامه های سی پلاس پلاس سر هم می شوند؟

00:04:57


3 - محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟

00:03:46


4 - نصب برنامه CodeBlocks بر روی ویندوز

00:08:34


5 - نصب برنامه Dev-Cpp بر روی ویندوز

00:08:11


6 - تنظیمات کامپایلر CodeBlocks

00:12:31


7 - ساخت پروژه جدید در CodeBlocks

00:06:20


8 - 0-8 تعریف نقطه شروع برنامه

00:05:20

سلام، دنیای سی پلاس پلاس!

1 - قواعد زبان C++

00:05:53


2 - نمایش یک متن ساده در خروجی

00:08:35

متغیرها (Variables)

1 - متغیر چیست؟

00:03:38


2 - تعریف متغیر و قواعد آن

00:06:32


3 - انواع متغیر ها و اندازه های آن

00:07:34


4 - مقادیر قابل پذیرش و بازه متغیرها

00:09:25


5 - گرفتن ورودی از کاربر و ذخیره آن در متغیر

00:03:46


6 - تعریف همزمان چند متغیر هم نوع

00:02:23

عملگرها (Operators)

1 - عملگرهای جبری

00:12:42


2 - عملگرهای مقایسه ای

00:06:09


3 - عملگرهای منطقی

00:06:50


4 - عملگرهای بیتی

00:18:40


5 - عملگرهای نسبی

00:05:33


6 - عملگر شرطی

00:03:46

شرط و تصمیم‌گیری (Decision-making)

2 - 4-2 دستور switch case break برای تصمیم گیری

00:13:51

حلقه ها (Loops)

1 - حلقه چیست؟

00:06:06


2 - حلقه while

00:06:18


3 - حلقه do while

00:03:26


4 - حلقه for

00:12:37


5 - دستور break برای شکست حلقه

00:06:05


6 - دستور continue برای پرش حلقه

00:02:33


7 - دستور goto

00:05:10


8 - حلقه های تو در تو

00:04:07

آرایه (Array)

1 - آرایه چیست؟

00:04:03


2 - تعریف آرایه در C

00:06:39


3 - استفاده از آرایه در عمل

00:06:15


4 - آرایه چند بعدی

00:11:54


5 - نکات کلیدی آرایه

00:03:22

اشاره‌گر (Pointer)

1 - مفهوم آدرس متغیر

00:07:57


2 - ماهیت اشاره‌گر و کاربرد آن

00:11:16


3 - حافظه پویا

00:15:29


4 - حافظه پویا و آرایه‌های چندبعدی

00:13:49


5 - کاربرد عملگرها در اشاره‌گرها

00:10:18


6 - رشته‌ها

00:10:27

تابع (Function)

1 - مفهوم تابع

00:04:04


2 - چرا باید از توابع استفاده کنیم؟

00:03:17


3 - ساختار تابع در C

00:05:01


4 - قواعد تعریف تابع

00:04:18


5 - دستور return برای بازگشت مقدار از تابع

00:03:03


6 - تابع بدون مقدار بازگشتی

00:03:34


7 - پیاده‌سازی چند نمونه تابع در عمل

00:06:38


8 - پارامترهای پیش‌فرض

00:05:56


9 - فرابارگذاری تابع

00:07:08


10 - پارامترهای ارجاعی

00:09:11


11 - ارجاع با اشاره‌گرها

00:08:21


12 - تابع برخط

00:05:08

شیءگرایی مقدماتی (OOP Basics)

1 - برنامه‌نویسی نوین و فلسفه اشیاء

00:08:34


2 - مفهوم کلاس class

00:03:41


3 - مفهوم عضو کلاس Class Member

00:02:42


4 - ساخت یک کلاس ساده در عمل

00:06:17


5 - مثلث شیءگرایی در برنامه‌نویسی

00:02:13


6 - مفهوم پنهان‌سازی داده یا کپسوله‌سازی Encapsulation

00:07:26


7 - تابع سازنده Constructor

00:07:56


8 - تابع نابودگر Destructor

00:07:37

شیءگرایی پیشرفته (OOP Advanced)

1 - حافظه پویا و اشیاء

00:18:18


2 - وراثت Inheritance

00:12:57


3 - تابع مجازی و چندریختی

00:08:06


4 - رفتار تابع سازنده و مخرب در کلاس‌های فرزند

00:06:50


5 - انتزاع Abstraction

00:03:35


6 - تابع مجازی محض Pure Virtual Function

00:02:04


7 - پیاده‌سازی کلاس انتزاعی Abstract Class

00:07:01


8 - تابع دوست Friend Function

00:05:49


9 - فرابارگذاری عملگر Operator Overloading

00:15:47


11 - عضو ایستای کلاس Static Member

00:11:03

قالب‌ها (Templates)

1 - قالب چیست؟ Template

00:05:10


2 - قالب تابع Function Template

00:04:30


3 - قالب کلاس Class Template

00:03:42


4 - ویژه‌سازی قالب Template Specialization

00:06:40

فایل‌ها (Files)

1 - نوشتن فایل برای ذخیره داده

00:06:41


2 - خواندن فایل برای بازیابی داده

00:06:41

خطایابی (Exception Handling)

1 - خطای زمان اجرا چیست؟ Exception

00:01:44


2 - گرفتن خطای زمان اجرا با try catch

00:06:57


3 - خطای عام Generic Exception

00:02:16

فایل‌های سرایند و دستورات پیش‌پردازش

1 - فایل سرایند چیست؟

00:07:28


2 - ساخت فایل سرایند و منبع

00:20:20

نکات ویژه و تکنیک‌ها

1 - تصادفی‌سازی

00:12:22


2 - جدول اَسکی و کاراکترهای خاص

00:09:03


3 - عبارت‌های ثابت Constants

00:06:24


4 - کامنت‌گذاری Commenting

00:04:59


5 - فضای‌نام Namespace

00:18:25


6 - تابع system

00:04:48

سخن آخر و ادامه مسیر یادگیری

1 - سخن آخر و ادامه مسیر یادگیری

00:07:25

سوالت را بپرس ...